Summa sidvisningar

söndag 5 februari 2017

Ät nyttigt


Jag har under det senaste halvåret börjat se över vad jag äter. Har lagt till en del som är antiinflammatoriskt för att försöka rensa ut så gott det går och förhoppningsvis få en friskare, piggare och mer välmående kropp och själ. Vissa saker som stressar kroppen försöker jag undvika som tex rött kött och socker. Jag ska inte påstå att jag slutat helt att äta rött kött eller socker men har minskat ner på konsumtionen ganska mycket. Tänkte, som en liten serie av inlägg, skriva om lite olika nyttigheter som jag försöker få i mig lite mer av. Först ut är citronen.

CITRONEN är, som de flesta vet, väldigt rik på c-vitamin vilket motverkar förkylningar och stärker ditt immunförsvar. C-vitaminet i citroner har antiinflammatoriska effekter och de är rika på kalium som stimulerar hjärnan och nervsystemet. Kalium hjälper också till att kontrollera blodtrycket. Citroner minskar trötthet och lär bidra till att minska stress och ångest.

Jag försöker därför få i mig en kopp citronvatten så ofta jag kan, helst varje dag. Jag pressar en halv ekologisk citron i en kopp och fyller på med kokt vatten som fått svalna en liten stund. Efter ytterligare en liten stund tar jag i en tesked honung. Nyttigheterna i honungen försvinner om den värms upp för mycket. Runt 50-60 grader, mer än så ska det inte vara om man ska bevara de hälsosamma ämnena. I citronskalet sitter tydligen extra mycket nyttigheter så därför ska jag fortsättningsvis även låta lite skal ligga och dra i mitt citronvatten innan jag avnjuter det.

En liten sammanfattning av veckan som gått. Jag har, till och från, haft mer energi än på länge och känt mig piggare och gladare. Har börjat på målandet inför påsk och det känns härligt. Det händer något i min kropp när jag håller på med mitt skapande. Det sprider sig ett lugn samtidigt som ideér och nya uppslag flödar i en strid ström. Skulle helst vilja göra allt på en gång men jag måste sansa mig. I fredags var jag ute med några vänner och åt ost, drack vin och dansade till lite nostalgisk musik. En härlig kväll med trevligt sällskap. Helgen i övrigt har varit mycket lugn. Jag har målat lite, varit ute och gått långa promenader, tittat på tv-program som jag missat tidigare i veckan och vilat mycket. Skönt med återhämtning inför en ny vecka.  Nu doftar det Janssons frestelse i hela huset så nu ska jag äta lite.

Var rädda om varandra.
Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar