Summa sidvisningar

måndag 13 juni 2016

Tvätt av trädäck och mera blommor

Min fingerborgsblomma som letat sig ut på andra sidan planket
Jag älskar min trädgård. I onsdags var jag i Ystad på Åbergs trädgård och köpte fler växter. Det dyker hela tiden upp nya idéer om hur och vad jag kan plantera i mina rabatter och sen måste jag ju fylla en massa krukor och baljor med sommarblommor. Alla försök blir inte lyckade så då får jag ofta flytta växter till en annan del av trädgården för att förhoppningsvis få dom att trivas. Vissa växter tämjer man inte utan dom växer mer där dom själv bestämmer. Jag har fått in fingerborgsblommor (digitalis purpurea) i min trädgård. Dom spred sig från skogen för några år sen. Sen dess har jag haft digitalis på alla möjliga ställen. Ibland flyttar jag på plantorna men dom verkar trivas bäst om dom får stå kvar där dom självsått sig. Köpte ett år en vit digitalis som var så fin. Tyvärr spred den inte sig och jag har fått veta att dom inte är färgäkta utan att även om dom fröar av sig så blir dom nya plantorna oftast rosa.
I helgen var vi på femkampsfest hos vänner i Lund. Mycket trevligt med många härliga skratt och roliga femkampsgrenar. På söndagen tog vi en långfrukost ute i solen och sen fick jag lite hjälp med att skura trädäcket. Har rollat med ogräsättika och det tog bort det gröna, köpte sen någon trallrengöring för att få bort den svarta smutsen men det hjälpte inte så nu blev det skurborste och såpvatten och det blev riktigt bra. Det är mycket jobb så det är inte riktigt klart än, men ska bli den här veckan så jag kan olja det sen.
En bit kvar att tvätta

Ikväll fixade jag en god räkmacka och satt framför teven och tittade lite på fotbollsmatchen. Inte särskilt intresserad men det är ändå lite kul att se när Sverige spelar, och så är det ju gott med räkmacka.

Kram på er.

Tvillingsporre ( diascia barberae)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar