Summa sidvisningar

söndag 22 maj 2016

En underbar slottshelg




Den här veckan har varit både upp och ner. I början av veckan var jag jättespänd i nacken och det för alltid så mycket med sig, yrsel och huvudvärk bland annat. Senare i veckan har det känts bättre. Har börjat med lite övningar som ska får spänningarna att släppa. Försöker undvika att sitta för mycket med dator och telefon för då har man oftast ingen bra ställning för nacken. Tror inte att spänningarna grundar sig så mycket i hur jag sitter med datorn och telefonen utan mer på spänningar som bara dyker upp och då blir jag bara jättespänd på en minut. Att sen sitta i konstiga statiska ställningar vid dator och telefon påverkar ju förstås inte till det bättre. Har därför börjat med lite övningar på jobbet också för att få igång blodcirkulationen och mjuka upp nacke och axlar. Det kommer förhoppningsvis att ge effekt.
Den här helgen har varit helt underbar. I fredags var det ett år sen jag och hjärtat träffades för första gången så därför åt vi en god trerätters middag och drack ett gott Ripasso-vin till det. En mysig kväll och ganska tidigt i säng. Igår var det så dags med en slottsövernattning. Vi fixade en god picknick, packade bilen och åkte till Örenäs slott strax norr om Landskrona. Eftersom vi inte skulle checka in förrän klockan tre så gick vi en runda ner till Ålabodarna, satte oss nere i hamnen och avnjöt vår medhavda picknick. Ett mysigt litet fiskeläge.



Vi gick en liten runda bland husen och njöt av det ljumma vädret och att solen faktiskt tittade fram emellanåt.


På kvällen åt vi en fantastisk trerätters middag i den blå salongen på slottet. Till förrätt var det Hummerconsommé med terrin på rökt hummer och rotfrukter, blomkålspuré och vit sparris. Det var väl den rätten som var minst uppskattad av oss. Till varmrätt var det Pocherad rödtunga med ostron och pepparrot, frasig potatiskrokett, smörslungade ärtor och brynt smör. Desserten var en tallrik fylld med olika små rätter med bland annat choklad och sorbet. Både huvudrätten och desserten var helt underbara. Inga jätteportioner så man var ganska lagom mätt när vi gick därifrån. Tillbaka till rummet och bytte till bekväma skor, sen gick vi en härlig runda i den ljumma, stilla kvällen.



Örenäs slott
I morse vaknade jag vid sjutiden och genom det vackra runda fönstret som satt längst upp på gaveln strax under taknocken strilade solskenet in och jag blev med ens pigg och tänkte att havet säkert skulle vara vackert såhär på morgonen. Låg kvar en liten stund men gick sen upp och tog på mig kläderna och gick ner till stranden. Det var mycket riktigt en underbar morgon och luften var redan ljummen trots att klockan inte var så mycket. En promenad på trekvart och sen var det dags för slottsfrukost. Allt vi smakade av på frukostbuffén var mycket gott så dom kan det där med mat på Örenäs slott.



Idag kom vi hem vid lunchtid och sen har vi fixat lite i trädgården, tvättat bilen och suttit och njutit i solen. När hjärtat hade åkt hem så planterade jag några luktärtsplantor som jag förgrott inomhus och sådde blommor i pallkragen. Har tänkt mig att där ska växa blommor som är lämpliga för snitt så man kan ha något att sätta i vas på sommaren. Får se om det lyckas bättre i år än förra året för då grodde inte allt. Ska ge lite mer gödning i år så kanske det går bättre.

En liten operation väntar på tisdag och det känns lite läskigt, jag som aldrig har blivit sövd tidigare (eller jag blev det när jag var fyra år men det minns jag ju inget direkt av). Men det ska säkert gå bra, känns bara lite nervöst innan.

Ha en underbar vecka och var rädda om varandra...!
Kram till er alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar