Summa sidvisningar

lördag 16 maj 2015

Utflykt till Alnarpsparken


Igår åkte jag och en vän till Alnarpsparken för att njuta i den underbara miljön bland ovanliga träd, buskar och växter. Vädret kunde knappast varit bättre för en utflykt. Vi gick runt och utforskade en massa växtlighet och gissade på trädens namn innan vi kollade på skyltarna. Kul när man kunde gissa rätt eller rent av kunde namnet.

Hav av ramslök växte under träden och det doftade som en svag doft av vitlök. Dom är ju dessutom riktigt vackra.


Det här var en av huvudanledningarna till att jag ville dit just nu: Näsduksträdet. Visst är det häftigt med de små mörka "bollarna" som är trädets blommor och de vita kronbladen som ser ut som vita näsdukar som hänger i trädet. Ännu så länge är de lite ljusgröna men kommer inom någon vecka att vara helt vita.



Pepparkaksträdet (Katsura) är också så vackert med sina härligt ljusgröna hjärtformade blad som doftar pepparkaka på hösten. Ett sånt önskar jag att jag hade i min trädgård.



Sen åt vi en god pastasallad i gröngräset, diskuterade livet och sist men inte minst njöt i solskenet. Med andra ord en underbar dag.

Kram på er!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar