Summa sidvisningar

söndag 19 mars 2017

Starka blommor och nyttiga blad

I min lilla serie av nyttigheter tar jag idag upp gröna blad. En del tycker kanske att de är mest som utfyllnad och för att salladen ska bli färgglad. Men gröna blad som spenat, mangold, ruccola eller nässlor toppar listan på grönsaker med bäst näringsinnehåll. De är fulla av antioxidanter och mineraler som kalium, kalcium, magnesium och järn. En portion färsk spenat innehåller flera dagars behov av vitamin K, som behövs för blodet och skelettet. Så ät mer gröna blad.

Förberedelser för påskens utställning är i full gång och jag har målat ramar och färdigställt ett antal tavlor. Eftersom jag ska ha utställningen hemma så har jag även fixat lite i trädgården och funderat och planerat kring skyltning mm. Det är en del att tänka på. Samtidigt måste jag ta det lite lugnt eftersom jag ganska nyligen gått upp till att jobba min fulla arbetstid. Därför har det blivit både yoga, meditation och skogspromenader i veckan som gått.
I somras fick jag plantor av vita smultron och visste inte riktigt var jag skulle plantera dom tills jag hittade någonstans att sätta dom. Hittade ett träkärl som saknade botten, ställde det i rabatten där det såg tomt ut och fyllde på med jord. Där fick smultronplantan bo tillsvidare. Vad jag inte tänkte på var att under jorden låg det lökar av snödroppar som nu på vårkanten har kommit upp. Men dom är några starka rackare så dom har växt sig upp genom smultronplantan. Får väl flytta på det hela när snödropparna blommat färdigt.

Kram på er...!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar