Summa sidvisningar

torsdag 19 januari 2017

Resa, poesi och passion

Soluppgång Playa del Ingles
Jag som inte varit ute och rest på många år har nu plötsligt, under loppet av fyra månader, varit iväg på två resor. Först en vecka på Kreta i september och den här gången en vecka på Gran Canaria. Det var riktigt härligt att komma iväg såhär mitt i mörka och kalla januari och få njuta av sol och värme. Min syster och hennes särbo är där från december till mars och dom hade ett rum ledigt som vi var välkomna att belägra under en vecka. Därför tog jag och dottern, helt spontant, och bokade vars en flygstol dit. Vi båda hade behov av att komma iväg från vardagen ett tag för att ladda batterierna.

Vacker bro i Puerto de Mogan
Vi tog långa promenader, var på marknader, låg på stranden eller vid poolen, läste böcker, åt och drack gott och passade på att njuta av varandras sällskap. Några restaurangbesök, dans på torget och besök på pubar av allehanda slag blev det också. Vi besökte även Mas Palomas-öknen och promenerade i de härliga sanddynerna. Kameran hängde såklart med mest hela tiden så jag kunde föreviga de platser vi besökte, de små detaljerna i all sin enkelhet och samtidigt sin komplexitet. Nära, enkelt och vackert, vidsträckta vyer eller människans uttryck, allt har det sin speciella plats genom min kameralins. Bilder är som poesi för mig och det är underbart att fånga så många ögonblick.
Tiden gick såklart alldeles för fort men det var en riktigt härlig vecka som vi nu har att se tillbaka på.
Har kommit av mig lite med mina meditationer nu när jag varit på semester men det fanns inte riktigt samma behov. Att ligga på stranden och bara lyssna på vågorna eller att promenera längs vattenbrynet med vattnets stänk runt fötterna kan vara som meditation även det. Men nu är jag tillbaka till vardagen igen så ikväll blir det en välbehövlig meditation innan läggdags.

Kram på er...!


Mas Palomas-öknen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar