Summa sidvisningar

söndag 22 mars 2015

Vombs ängar





Idag kände jag att jag behövde ta det lite lugnt så jag gick en promenad i skogen och sen körde jag ut till Vombs ängar, laddad med kikare och kamera. Hade förhoppningar om att få se och höra storspov för det är ett underbart vårtecken när dom mellanlandar här i södra Sverige under sin flytt från sydligare breddgrader. Mina förhoppningar infriades nästan, Två småspovar strövade omkring bara en bit ifrån där jag stannade bilen. (eller så var det en storspov, dom är lite svåra att skilja åt) Deras drillande är i alla fall helt underbart (storspoven låter nästan likadant)  Lyssna här:
Småspov läte

Småspoven igen.


Tofsvipan är också ett härligt vårtecken.


Glador finns det överallt nuförtiden. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar